Korisno
Dobro jutro, džezveri, lafovi i falsifikatori
“Iskusni šahisto, matiraj svoju kraljicu u dva poteza!
Dobro jutro džezveri, nek’ vas uvek probudi Doncafé miris jutarnji!”
Mislim da smo svi čuli ovaj tekst makar jednom do sada u simpatičnoj Doncafé reklami. Televizijska reklama “Dobro jutro džezveri” je za svoju kreativnost osvojila tri zlatna UEPS-ova priznanja i Grand Prix i srca mnogih gledalaca i ljubitelja kafe. I to sa dobrim razlogom – originalna je, zanimljiva, pevljiva, simpatična i pre svega, pravo osveženje na domaćoj advertising sceni.
Bilo da Vam se reklama dopala ili ne, jedno morate priznati – veoma je prepoznatljiva i teško ju je zaboraviti. Međutim, jedan drugi (potpuno nepoznat) brend kafe je računao upravo suprotno – da je ova reklama potpuno nekarakteristična i da niko ne bi primetio ako naprave čist rip-off na temu “Dobro jutro, džezveri”. Da, znam, i ja sam se zaprepastila da neko može da bude toliko nezainteresovan za pravne i moralne posledice falsifikovanja nečijeg kreativnog truda, ali, eto, desilo se. Ako ne verujete, pogledajte reklamu “Dobro Jutro” brenda kafe.
“Dobro jutro kreće sa šoljicama sreće
Dobro jutro dan pokreće… Hajde, hajde
budi se… I one vredne a i pospane
Dobro Jutro kafa za laficu i lafa
po jutru se dan poznaje zato uzmi ono najbolje”
Čak je i tekst sličan, melodija je slična, a koncept je identičan. Da vidim ovu reklamu na TV-u bez obraćanja mnogo pažnje, bila bih sigurna da je u pitanju Doncafé. Evo, čak se i YouTube slaže sa mnom, kada gledate ovu reklamu, kao sledeći video predlaže Doncafé reklamu.
Neko je nekad rekao da je falsifikat najveće priznanje, ali mislim da se zakon baš i ne bi složio sa time, a svakako se niko ko ima zdravog razuma ne bi složio. Možda Vam se čini da prejako reagujem, ali pravo da Vam kažem, dosta mi je falsifikovanja, preuzimanja tuđih zasluga, a pogotovo judi koji to rade i prolaze nekažnjeno.
Nije lako osmisliti kreativnu kampanju, sprovesti je i zaista se istaći na ovom medijskom nebu zasićenom reklamama. I kada neko to konačno uspe, bilo bi lepo da može makar nekako da zaštiti svoj uspeh i uživa u plodovima svog rada a ne da se bavi lažnjacima. Volela bih da “Dobro Jutro” kafa dokaže suprotno i pokaže da imaju makar neku svest o tome šta su uradili i pristupe kriznom PR-u i rešavanju ove situacije, i makar ponude neko objašnjenje i izvinjenje – to bi možda vratilo malo dostojanstva u ovu našu posrnulu verziju poslovnog bontona i etike koju zovemo “srpsko poslovanje”.